תושבי השכנה הרוסית של אלסקה חוששים מנזקי תוכניות הפיתוח מאת ניל מקפרקוהר, ניו יורק טיימס


חיפושי הנפט, מכרות הזהב ובארות הגז הטבעי הגיעו לקמצ’טקה. חצי האי הנידח שאפילו תושביו לא מכירים את כולו נפתח לעולם, אולם רבים חוששים מפגיעה בטבע הנדיר בחצי האי

 Camchatka-1

מזחלת כלבים בקמצ’טקה

בפעם הראשונה שהשתתף ולדיסלב רוונוק, כומר אורתודוקסי, בגרסה הרוסית הפחות מוכרת של אידיטרוד, מירוץ מזחלות הכלבים של אלסקה, הוא הזדמן למקומות כה מבודדים שאנשי הכפרים התנפלו עליו בדרישה שיטביל אותם. הם סיפרו לו שזה 50 שנה לא ביקר כומר באזור שכוח אל זה של חצי האי קמצ’טקההנידח ממילא.

הבידוד של קמצ’טקה העניק בעבר הגנה ליופיה הנדיר: כתר של 300 הרי געש, שכ-25 מהם עודם פעילים, עמק מרכזי של גייזרים מתפרצים, נהרות הנראים אדומים מרוב דגי הסלמון המשריצים בהם, אוקיינוסים ובהם סרטנים בגודל של תרנגולי הודו.

Camchatka-2-

הר הגעש אופלה בדרום קמצ’טקה ב-2010Gistereziz

אפילו רבים מתושבי המקום אינם מכירים אותו היטב. כ-80% מהאוכלוסייה מתגוררים בשלוש הערים הדרומיות, אולם הריחוק כבר אינו מספק ביטחון. קמצ’טקה נמצאת כיום בין התוכניות השאפתניות לפיתוח משאבים לא מנוצלים כזהב ונפט למאמצים לשמר את הטבע המדהים בה.

בים אוחוצק, המפריד בין חצי האי לרוסיה, החלו חיפושי הנפט ובארות הגז הטבעי הראשונות כבר פועלות בקרבת החוף. בנוסף, נפתחו שני מכרות זהב ומתוכננים עוד עשרה. בעלי תפקידים מקומיים רוצים שהעיר פטרופבלובסק תהפוך לנמל המעבר העיקרי לאוניות מכולה ענקיות שיכולות לדחוק הצדה את הקרח בנתיב בין סין לאירופה החוצה את האוקיינוס הארקטי. בנוסף, הממשלה מנסה להגדיל את מספר התיירים המבקרים בחצי האי מ-40 אלף בשנה ל-300 אלף.

הספקנים חוששים שתוכניות הפיתוח מסכנות את שמורת הטבע העצומה, שאורכה כ-1,200 קילומטרים ורוחבה כ-400 קילומטרים בחלקה הרחב ביותר. “האזור אינו גדול כאלסקה”, מסביר סרגיי רפנוב, מנהל הסניף המקומי של הקרן העולמית לשימור חיות הבר. “הכל כאן קטן יחסית, ויש ניגוד אינטרסים בין התעשיות השונות. מי ירצה לבוא הנה לראות מזחלות כלבים והרי געש, אם יש מפעל ענק לעיבוד ברזל על החוף עם שתי ארובות מעשנות?”. לדבריו, הבעיה נעוצה בהיעדר תוכנית אב. מאחר שהשלטון המקומי תלוי במימון פדרלי בלבד, אף פעם לא ברור אילו מיזמים יזכו למימון, ולכן מתכננים כל מיזם בנפרד בלי כל קשר לאחרים.

בתקופה הסובייטית היתה קמצ’טקה בסיס ימי סגור בפני זרים. מאז קריסת ברית המועצות ב-1991, הלך מספר תושבי האזור והצטמצם לכדי שליש, והם מונים כיום 300 אלף נפש. כדי לעצור את זרם ההגירה מהאזור, יש צורך ליצור מקומות עבודה ולבנות תשתיות חיוניות, אולם תוכניות הפיתוח הגדולות כנראה ייעצרו בגלל בעיות בתקציב הפדרלי עקב הצניחה במחירי הנפט בעולם.

יש אומרים שקמצ’טקה מזרחית כל כך למוסקבה שהיא בעצם במערב. לא פלא אפוא שאנשי קמצ’טקה מקבלים השראה מאלסקה, החל מתעשיית התיירות ועד ייצור נעליים לכלבי המזחלות.

Camchatka-3-

Camchatka-4-

Leave a Comment