האו”ם נגד גל גדות

ארגון האומות המאוחדות ביקש “להכתיר” את דמותה של וונדר וומן כ”שגרירה של העצמה נשית” • אלא שרבים בתוך הארגון מתנגדים לכבוד שניתן לגיבורת הקומיקס • “אישה בעלת פרופורציות לא אנושיות ובעלת מראה של חשפנית”

wonder-woman-1

ארגון האומות המאוחדות עומד בעינה של סערה בעקבות קביעתו את דמותה של וונדר וומן, דמות ספרי הקומיקס מסדרת DC שעובדה לסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע. הדמות האייקונית, אותה מגלמת השחקנית הישראלית גל גדות בסרט “באטמן נגד סופרמן” ובסרטים עתידיים שצפויים לצאת בשנה הקרובה, חגגה ביום שישי האחרון 75 שנים. לכבוד המאורע, החליטו באו”ם לציין את יום ההולדת הייחודי ולהמליך את וונדר וומן כ”שגרירת המעצמה הנשית” על מנת לקדם שוויון בין המינים.

אלא שלא כולן אהבו את המחווה – יותר מאלף אנשים, בהם גם עובדים של ארגון האומות המאוחדות חתמו על עצומה נגד ההחלטה ואמרו כי “בחירתה של וונדר וומן כשגרירת המעצמה הנשית איננה ראויה“, בעיקר בגלל למראה הפיזי שלה: “לוונדר וומן חזה גדול, היא אישה לבנה עם פרופורציות לא אנושיות, היא לבושה חשופה ועל בגדיה סממנים של הדגל האמריקני ולרגליה מגפיים גבוהות – סמלה של נערות ‘פין-אפ'”.

בין הביקורות שנכתבו בעצומה נמצא כי החתומים “מאוכזבים מההחלטה של האו”ם שלא יכלה למצוא אישה בשר ודם שמייצגת את זכותן של כל הנשים בעולם”. דמותה של וונדר וומן ידעה כאמור בשנה האחרונה תחייה מחודשת עם הופעתה של וונדר וומן בסרטי גיבורי העל מבית DC, והשחקנית גל גדות אף נכחה בטקס שארגן האו”ם לצד השחקנית לינדה קרטר שגילמה את דמותה של וונדר וומן בסדרת טלוויזיה בשנות ה-70 של המאה הקודמת.

wonder-woman

מוחים מפגינים “מחאה שקטה” בעת הישיבה המיוחדת שנקבעה לכבוד וונדר וומן ביום שישי // צילום: איי.פי

באו”ם נימקו את “הכתרתה” של הדמות הבדיונית בכך שוונדר וומן מייצגת את מה שנשים יכולות להשיג באופן קולקטיבי בעזרת העצמתן”. אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד – ניתוח סטטיסטי של ייצוג הנשים בארגון האומות המאוחדות עצמו אינו שוויוני כלל: על כל עשרה דיפלומטים המוצבים באו”ם, רק אחת מהם היא אישה.

 

Leave a Comment