ערבים שמחים/סייד קשוע

 

טוב לערבים בישראל. ואם לא טוב להם, שיילכו לפלסטין. לא המדינה, כי אין כזו, אלא המושג, כלומר שיילכו לעזאזל

האסקווייר לא היה עמוס במיוחד. הברמן המבוגר, אולי כבן 60, עם בנדנה תמידית וזקן לבן חלק שמגיע לו עד הסרעפת חייך אלי כשהתיישבתי על הבר. חייכתי בחזרה ושמחתי שהוא כבר מזהה אותי לאחר שלושה ביקורים במקום שהחלטתי לא מזמן שיהיה ה־בר שלי.

הזמנתי בירה ולגמתי לאט. יש לי שעה שלמה לשרוף עד שההצגה הבית־ספרית שאליה ליוויתי את ילדתי תסתיים. אני אחכה לה כאן, החלטתי, מרחק הליכה קצר מבית הספר. אשתה רק אחת כי אני לא רוצה להריח מאלכוהול ולהביך את ילדתי מול חבריה החדשים בבואי ללוות אותה חזרה הביתה.

הביתה? חשבתי ומהר מאוד הרמתי את ראשי למסכי הטלוויזיה ששידרו בשקט משחקי הוקי ופוטבול, נחוש להסיח את דעתי ולא להמשיך לחשוב על הביתה, ללא הצלחה.

Untitled-3

איור: עמוס בידרמן

זה בטח נראה הרבה יותר קשה מרחוק, ניסיתי לעודד את עצמי נאחז בדברים ששמעתי פעם ולפיהם התופת היא הרבה פחות מוחשית כשאתה חי בתוכה ולא מביט בה ממרחק ביטחון. “אנשים בחו”ל”, שמעתי כבר כמה פעמים, “חושבים שכל היום יש אצלנו שם פצצות, ירי והרוגים. הם לא מבינים שאנשים חיים, עובדים, הולכים למסעדות, אתה מבין?”

אני לא מבין, כל כך הרבה דברים אני לא מבין. כמו את דברי הסוציולוג הישראלי הבכיר שישב לידי יום לפני כן בפאנל מיותר לחלוטין וחשף בפני הקהל שמחקריו מראים שיפור במצבם של הערבים הישראלים. השנה, הוא הודיע בגאון, יותר מ–4,000 צעירים ערבים נרשמו לשירות לאומי.

“ומה זה באמת אומר?” מצאתי את עצמי צועק על הבמה באופן שהביך גם אותי, כי חשבתי שאני לעולם לא אמנה עם המתלהמים. כיצד לכל הרוחות יכול הפרופסור המכובד להצהיר הצהרה מעין זו כאשר באותם רגעים ממש החדשות מהבית סיפרו על הפגנות במשולש והגליל, ועימותים עם שוטרים בעקבות הרג צעיר בגליל? “אתה רוצה להגיד לי שמצבה של טירה הולך ומשתפר עם השנים?” רציתי לשאול את הפרופסור, אבל המנחה כבר עבר לשאלה אחרת ולא התעכבה על דקויות כמו מציאות ואמיתות. היא רצתה להספיק להשמיע כמה שיותר מרשימת השאלות שוודאי הכינה, כי לעתים השאלות חשובות יותר מהתשובות.

וייתכן, המשכתי לחשוב על מסקנות הפרופסור, שהוא שאל בסקרים את הערבים שאלות כמו, “האם היתה לכם טלוויזיה ב–48′?” לעומת “האם יש לכם טלוויזיה היום?” “כמה מכוניות היו למשפחה ב–48′?” ו”כמה מכוניות יש למשפחה היום?”

כי אחרת, איך יכול חוקר שמעולם לא גדל בטירה בשנות ה–70 וה–80 לספר לי שהמצב רק הולך ומשתפר עם השנים? אני הייתי שם, חי אלוהים שהייתי שם. ובאמת לא היו טלפונים, מזגנים, מחשבים ומערכות ניקוז של מי שופכין. אבל אני יודע גם שהיה הרבה יותר טוב, הרבה פחות צפוף, הרבה יותר בטוח ולאין שיעור יותר נעים. עוני עם משחקי ילדים ברחוב, מחסור לאנשים עם חלום עדיף פי מיליון מאשר מכשירי טלוויזיה ענקיים שמשדרים לאנשים מיואשים, וממכוניות ארבע על ארבע שחונות מאחורי שערים של וילות מרשימות עם רעפים, שבתוכן גרים אנשים אבודים.

איך הוא לא מבין את זה, הפרופסור שמתמחה בערבים? ועוד בערב של שביתה כללית, והצהרות מפי כל השרים הבכירים ובראשם ראש הממשלה, שמפציר במי שקורא להשמיד את ישראל לעבור לפלסטין. אני לא בטוח מי בדיוק רוצה להשמיד את המדינה, אבל אני יודע שראש הממשלה התכוון לאזרחים המפגינים זעם. ועוד יותר אני לא יודע למה הוא התכוון כשקרא לנו לעבור לפלסטין. איפה היא, אדוני ראש הממשלה? האם התחלת להכיר במדינה פלסטינית? או שעבורך היא כבר קיימת באותם קנטונים מוקפי הגדרות והחיילים?

פלסטין עבור ראש הממשלה היא מצב, היא איום. פלסטין היא כפר שבו גרים ערבים משוללי זכויות שאינם יכולים לצאת מגבולותיו, שחיילים עושים בו כאוות נפשם. “האם אתם האזרחים מעדיפים את פלסטין?” רק תגידו, אתם הרי יודעים מה משמעות הכליאה שם, ואתם יודעים כמה אנחנו יכולים להיות אכזריים. לא, אתם לא צריכים לעזוב את יישוביכם, אנחנו כבר נביא את מצב־פלסטין עד אליכם, שיבושם לכם.

אז איפה היא פלסטין? איפה היא מתחילה ואיפה היא נגמרת? ואיפה היא ישראל באמת? ואם כבר אין גבולות, אין דין ואין דיין, האם מותר לנו האזרחים לטעון שמעולם לא עזבנו את פלסטין? וזה תקף גם לאלה שגרים במרכז אילינוי?

“איך?” שאלתי את הפרופסור המכובד בתום הפאנל, “איך אתה יכול לטעון שהמצב משתפר? תאמין לי הוא לא”.

“מה זאת אומרת הוא לא משתפר?” ענה לי הפרופסור, “למה, היום יש משטר צבאי בכפרים הערביים?” הוא שאל והותיר אותי המום.

“כן”, מצאתי את עצמי משיב לו בלב שלם, יודע בכל מאודי שהיה יותר טוב בימי הממשל הצבאי, “כן, יש”.

“אתה נראה כמו מישהו שצריך עוד משקה”, אמר לי הברמן המבוגר שראה שאני לוחץ את ראשי בכוח בשתי הידיים.

“לא תודה”, עניתי לו וניסיתי לזכור היכן בכלל אני נמצא, “אני צריך לזוז הביתה”, אמרתי לו וקיוויתי שמתחת לשפם הארוך שלו הסתתר חיוך.

Leave a Comment